Who, me? |
Sallisitko herkän vauvasi lepäillä virttä 463 lainaten härkien hengityksessä ja aasin tyynessä rauhassa? Kyseisen elikon mahdollisesti vielä töniessä lasta turvallaan, koettaessaan saada suuhunsa maistuvan tukon rehua.
Sitähän se seimi on, eläinten heinäteline. Ja jos on vauva siihen laitettava, ollaan keskellä aluepolitiikan autioittamaa maaseutua, ja lähimmässä Sokos Hotellissa ei to-del-la-kaan ole ollut tilaa.
Luukkaan evankeliumissa Jeesus-vauva laitettiin seimeen makaamaan, joten todennäköisesti pyhä perhe oli päätynyt
Seriously? |
Seimi on ainut Raamatun antama tieto Jeesuksen ensitaipaleen olosuhteista. Jouluseimiasetelmista on säilynyt kuvia 300-luvulta, joissa seimen ympärille on ilmestynyt jo ihmisiä ja eläimiä.
Seimikuvaelmia tiedetään esitetyn kirkoissa jo 400-luvulla. 1200-luvun alkupuolella Franciscus Assisilainen rakennutti seimiasetelman, joka vaikutti paljon siihen, että niistä tuli suosittuja joulukoristeita.
Seimen ympärillä nähdään perinteisissä asetelmissa ihmisten lisäksi eläinmaailman edustajia: härkä, aasi, lampaita ja mahdollisesti itämaan tietäjien kulkupeli, kameli. Kaikille näille on muodostunut symbolinen merkitys.
O'rly? |
Lampaat lienevät kirmanneet seimelle paimenten vanavedessä. Lampaat esiintyvät useissa Raamatun vertauksissa, ja Jeesusta verrataan hyvään paimeneen.
Itämaan tietäjät saattoivat tulla kamelin kyydissä tervehtimään Jeesusta. Heidän roolinsa on edustaa erilaisia, eri taustoista tulevia ihmisiä, joista myöhemmin on tullut kristittyjä.
Yeah, right. |
Ehkä sen vauvan uskaltaisi sinne eläimen ruoka-astiaan laittaa vieläkin. Mutta kun ei voi: nykyaikaisissa tehotuotantonavetoissa on äärimmäisen korkea hygieniataso. Niin korkea, että sinne ei periaatteessa saisi astella kuin tilan oma isäntäväki. Jos laskettu aikasi on jouluna, yritä hakeutua edes lähimpään terveyskeskukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti